:دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت sabzfile.com

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت ترافیک

عنوان : تحوّلات مسئولیت مدنی در حوادث رانندگی با تأکید بر قانون جدید اخذ جرائم

دانشکده پلیس راهنمایی و رانندگی

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت ترافیک

تحوّلات مسئولیت مدنی در حوادث رانندگی

با تأکید بر قانون جدید اخذ جرائم

 

 

استاد راهنما:

دکتر اکبر وروایی

استاد مشاور:

سرهنگ عین الله جهانی

پاییز1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه
چکیده 1
فصل نخست: کلیّات پژوهش  
سوالهای و فرضیه های پژوهش 3
مقدمه 4
اظهار مسئله 7
ضرورت و اهمیّت پژوهش 8
روش پژوهش 8
1 تعاریف: 9
1-1راه 9
1-2 نقص راه 10
1-3 وسیله نقلیه 10
1-4 تصادف 11
1-5 کارشناسان تصادفات
11
1-6 متصدیان ذیربط
11
1-7 نقص وسیله نقلیه
11
تاریخچه و سیر تحوّلات سازمان و مقرّرات راهنمایی و رانندگی در ایران 12
فصل دوم: مبانی نظری و فقهی و ارکان مسئولیّت مدنی در تصادفات رانندگی  
مقدمه
16
مبحث نخست: مبانی نظری مسئولیّت مدنی در تصادفات رانندگی
17
گفتار اول- مبانی نظری مسئولیّت مدنی در تصادفات رانندگی
18
1       نظریه تقصیر
18
1-1 مفهوم تقصیر
18
1-2 مفهوم تقصیر در اصطلاح
19
1-3 جایگاه نظریه تقصیر در حقوق موضوعه ایران:
21
2 نظریه خطر
22
2-1 مفاد نظریه خطر
23
2-2 انتقاد از نظریه خطر
24
2-3 برداشت از دو نظریه تقصیر و خطر
25
گفتار دوم – مبانی فقهی مسئولیّت مدنی در تصادفات رانندگی
27
1  قاعده اتلاف
28
1-1 مفهوم اتلاف:
28
1-2 شرایط تحقّق اتلاف
29
1-3  کاربرد قاعده اتلاف در تصادفات رانندگی
30
2  قاعده تسبیب
31
2-1  مفهوم تسبیب
31
2-2   شرایط تحقّق تسبیب
31
2-3  کاربرد قاعده تسبیب در تصادفات رانندگی
34
3   اجتماع سبب و مباشر
35
4   قاعده لاضرر:
38
4-1 مفهوم قاعده لاضرر
38
4-2  دلالت قاعده لاضرر بر ضمان
39
4-3  کابرد قاعده لاضرر در تصادفات رانندگی
40
د-  قاعده غرور:
41
5-1 مفهوم قاعده غرور
41
5-2 کاربرد قاعده غرور در تصادفات رانندگی
42
مبحث دوم:    ارکان مسئولیّت مدنی در تصادفات رانندگی
43
گفتار اوّل- وجود ضرر
44
1مفهوم ضرر:
44
1-1 مفهوم ضرر در لغت
45
1-2 مفهوم ضرر در اصطلاح
47
1-3  تقسیم بندی ضرر
48
1-4  ضرر مادی
50
1-5   ضرر ناشی از تضییع حق
51
1-6  ضرر معنوی
52
1-7     ضرر جسمانی
53
گفتار دوم – فعل زیانبار
54
1 فعل ایجابی
55
2 فعل سلبی
57
گفتار سوّم- ارتباط سببیّت بین اقدام زیانبار و وجود ضرر
58
ارتباط سببیّت در تصادفات رانندگی
60
فصل سوم: شرایط تحقّق مسئولیّت مدنی سازمانهای مسئول در تصادفات رانندگی و تحوّلات آن در قوانین اخیر التّصویب
مقدمه
63
مبحث نخست: نواقص راه و خودرو و مصادیق مسئولیّت  سازمانهای ذیربط در تصادفات رانندگی
64
گفتار اوّل: حق  السّهم عوامل دخیل در تصادفات
64
گفتار دوّم: صور مختلف نواقص راه و خودرو و مصادیق آن
68
صور مختلف نقص راه در تصادف
68
1-1 کندگی سطح راه
69
1-2 نصب و ایجاد کاهنده های سرعت غیر استاندارد
69
1-3 اختلاف در شانه راه
69
1-4 عدم ایمن سازی به هنگام عملیات اجرایی در سطح راهها:
70
1-5 حفاظ غیر استاندارد
72
1-6 کمبود علایم هشدار دهنده در نقاط پر حادثه
73
جستجو در سایت :   

1-7 عدم اصلاح نقاط پر حادثه
74
1-8 قیراندود بودن سطح راه
74
1-9 نبود یا نقص روشنایی در معبر
75
2 صور مختلف نقص وسیله نقلیه در تصادف:
75
2-1 نقص در سیستم ترمز
75
2-2  نقص در سیستم چرخها
76
2-3  نقص در لاستیک
76
2-4  نقص در سیستم انتقال نیرو
76
2-5 نقص سیستم ایمنی داخل خودرو
76
فلوچارت علل فنّی تصادفات
77
مبحث دوّم: قواعد حاکم بر تعیین سبب مسئول در تصادفات رانندگی و مسئولیّت سازمانها در آن
78
طرح بحث
78
گفتار اوّل: ضوابط تعیین سبب مسئول در حوادث رانندگی در رویه کارشناسان راهور
79
1       علل فنّی تصادفات
80
1-1 علل اولیه
80
1-2         علل واسط (میانی – قبلی)
82
1-3         علل مستقیم
84
2 علل قضایی
85
2-1 علل عادّی یا اصلی
86
2-1-1 بی احتیاطی
86
2-1-2 بی مبالاتی
87
2-1-3 عدم مهارت
87
2-1-4  عدم رعایت نظامات دولتی
87
2-2  علل مشدّده
88
2-2-1   مستی 88
2-2-2   نداشتن پروانه رانندگی 88
2-2-3   به کار انداختن وسیله با عیب و نقص فنی 89
2-2-4   تجاوز از سرعت مقرر 89
2-2-5   عبور از محل ممنوع 90
2-2-6   تصادفات در کانال عابر پیاده 90
2-2-7  عدم مساعدت به مصدومین و ترک صحنه تصادف 90
2-3    علل مخففه
91
مبنای تعیین مسئولیت مدنی سازمانهای نگهدارنده معابر و خودروسازان در قوانین و مقرّرات سابق
92
قواعد مربوط به تعیین سبب مسئول در قوانین و مقرّرات سابق
93
مناقشه حقوقی پیرامون تقسیم مسئولیّت در تبصره 3 مادّه 14
96
گفتار دوّم:  تحوّلات مسئولیّت مدنی سازمانهای مسئول در تصادفات رانندگی در مقرّرات اخیر التّصویب
98
1مقرّرات مربوط به تصادفات ناشی از عملیات اجرایی در سطح راهها و مسئولیّت سازمانهای ذیربط
99
1-1 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوّب 1384
99
1 – 2 آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی
102
1– 3 آیین نامه نامه حفاظتی کارگاههای ساختمانی
104
1– 4 تبصره 3 مادّه 14 قانون رسیدگی به تخلّفات رانندگی
104
2تصادفات ناشی از نقص فنّی وسایل نقلیه
106
عیب و نقص مستمر
108
عیب و نقص حادث
109
گفتار سوم:  تحولات مسئولیت مدنی در مادّه 26 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوّب 1389
113
فصل چهارم:  نتیجه گیری و پیشنهادات
 
نتیجه گیری
117
پیشنهادات
120
فهرست منابع و مأخذ
124

 

 

 

چکیده پژوهش:

  • موضوع پژوهش: مطالعه تحوّلات مسئولیت مدنی سازمانها در وقوع تصادفات رانندگی
  • هدف پژوهش: تعیین تغییرات قانون جدید رسیدگی از جهت مسئولیت مدنی سازمانها نسبت به قوانین سابق و اینکه این تغییرات مناسب بوده یا خیر؟
  • روش پژوهش: پژوهش حاضر از جهت هدف کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت اسنادی و از لحاظ شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت تحلیلی و توصیفی می باشد.

بدنبال تحوّلات جهانی نظام مسئولیّت مدنی در راستای جبران خسارات زیاندیدگان از حوادث ترافیکی دستگاه قانونگذاری در ایران نیز اخیراً قوانینی به تصویب رسانیده که این قوانین به سمت طرفداری هرچه بیشتر از زیاندیدگان در این قبیل حوادث گرایش پیدا نموده می باشد. همچنین نظام ایمن حمل و نقل به این نکته اذعان دارد که خطای انسانی با عنایت به ماهیّت اجتماعی افراد در تصادفات رانندگی امری اجتناب ناپذیر می باشد پس با تصویب آیین نامه ها و دستورالعملها کوشش نموده که دیگر ارکان تصادف رانندگی یعنی راه و وسیله نقلیّه را به سمت ایمنی بیشتر و بخشندگی و جبران خطای انسانی سوق دهد که آیین نامه ایمنی راههای کشور موسوم به نشریه 267 مصوّب 1384 و آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی مصوّب 1388 مانند مقرّرات اخیرالتّصویب می باشد امّا گویا شاه بیت قوانین و مقرّراتی که می تواند در راستای احقاق حقوق آسیب دیدگان از حوادث رانندگی و کاهش اینگونه حوادث مؤثّر واقع گردد تبصره ی 3 مادّه 14 قانون رسیدگی به تخلّفات رانندگی مصوّب 1389 می باشد که در آن کارشناسان تصادفات مکلّف گردیدند تا نقص راه و وسیله نقلیّه را در تصادفات رانندگی مدّ نظر قرار داده و قصور سازمانهای مربوطه را در نظریه کارشناسی اعلام نمایند تا حسب مورد متصدّیان مربوطه پیش روی قانون و زیاندیدگان پاسخگو باشند. که البتّه در اجرای دقیق این تبصره ی قانونی خلاء  هایی هست که در این نوشتار به آنها تصریح و پیشنهاداتی از قبیل ایجاد بازرسی ایمنی راهها، جبران خسارات معنوی زیاندیدگان تصادفات، اصلاح سرفصل دروس آموزشی کارشناسان تصادفات و برگزاری دوره های بازآموزی سالیانه برای آنان و …  ارائه شده می باشد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد:اولویت ‏بندی شاخص‏های ارزیابی رضایتمندی بازدیدکنندگان موزه ملی ایران

واژگان کلیدی:مسئولیّت مدنی، تصادف رانندگی، قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، سازمانهای مسئول در وقوع تصادف، وسیله نقلیّه

 

سئوال‌های پژوهش:سئوال اصلی:تحولات صورت گرفته در خصوص مسئولیّت مدنی سازمان های مسئولیّت در حوادث رانندگی در قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی چه می باشد؟

سئوالات فرعی:

وضعیت و شرایط شکل گیری مسئولیّت مدنی سازمان های مسئول در حوادث رانندگی تا قبل از تصویب قانون جدید چه می باشد؟

وضعیت و شرایط شکل گیری مسئولیّت مدنی سازمان های مسئول در حوادث رانندگی بعد از تصویب قانون جدید چه می باشد.

فرضیه‌ها:  فرضیه اصلی:

مسئولیّت مدنی سازمان های ذیربط در حوادث رانندگی در قانون جدید دچار تحول شده می باشد.

فرضیه های فرعی:

وضعیت و شرایط شکل گیری مسئولیّت مدنی سازمان های مسئول در حوادث رانندگی تا قبل از  قانون جدید مشخص نمی باشد.

وضعیت و شرایط شکل گیری مسئولیّت مدنی سازمان های مسئول در حوادث رانندگی در قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی متحول شده می باشد.

 

 

 

 

 

مقدمه: حمل و نقل و جابجایی کالا و مسافر از دیرباز یکی از دغده های بشر بوده و هر چقدر به زندگی متراکم متمایل شدند و از زندگی ایلی به روستانشین و سپس شهری رو آوردند موضوع جابجایی خود و اثاث منزل و کالای تجاری و محصولات کشاورزی برای آنها بیشتر اهمیت پیدا نمود. در جهان امروز که عصر سرعت و ارتباطات می باشد، وسایل نقلیه به نحو شگرفی دگرگون شده و تحولات بسیاری در جهت ایجاد سرعت و در عین حال امنیت در این گونه وسایل پدید آمده می باشد. در بین وسایل نقلیه ساخته شده عصر حاضر،‌اتومبیل از جایگاه ویژه‌ای در حمل و نقل کالا و مسافر برخوردار می باشد و بهره گیری از این وسیله به نحوی توسعه یافته که دیگر امروزه نمی‌توان گفت که این وسیله نقلیهصرفا برای رفع نیازهای ضروری بهره گیری می گردد، بلکه از این وسیله بعنوان ابزار تفریح،‌ ورزش، تشریفات و … نیز بهره گیری می گردد. از این رو به موازات گسترش وسیله نقلیه خطرات ناشی از آن نیز گسترش یافته به نحوی که ما هر روز شاهد تصادفات و صدمات جانی و مالی مربوطه به آن هستیم تا جایی که سازمان بهداشت جهانی(WHO)[1]اعلام نموده می باشد که سالانه در جهان بالغ بر 2/1 میلیون نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست می‌دهند و تعداد 5 میلیون نفر نیز در تصادفات مصدوم شده و شمار زیادی از آنها برای تمام عمر معلول می شوند. به لحاظ اهمیت موضوع و به مقصود حفظ حقوق زیان‌دیدگان از خسارات ناشی از حوادث وسایل نقلیه موتوری قانون‌گذاران اکثر کشورهای دنیا اقدام به تدوین قوانین خاص نموده‌اند،‌چراکه حوادث ناشی از رانندگی وسایل نقلیه،‌مهمترین و شایعترین شبه جرمی می باشد که در سالهای اخیر دادگاه ها را به خود مشغول کرده می باشد(کاتوزیان،1380، 59).اهمیت حوادث رانندگی به گونه ای می باشد که از اصول و قواعد حاکم بر سایر حوادث انحراف یافته و به صورت مجزا از حقوق مربوط به شبه جرم[2]و حقوق حاکم بر خطا مطالعه می شوند. این به آن معنا می باشد که فقط به انحراف از اصول و قواعد اکتفا نشده می باشد، بلکه اصولی نو و مجزا به این حوادث حکومت می نمایند.

پس از تصویب قانون پنجم ژوئیه 1985 فرانسه و تاکید این قانون بر حوادث رانندگی و بنیان نهادن قواعد پیشرفته با تکیه بر بیمه اجباری،‌آندره تنگ در این که آیا قانون بایستی در فصل شبه جرم، از حوادث رانندگی یاد می نمود اظهار تردید کرده و می گوید ((قلمرو سنتی شبه جرم، و حقوق مسئولیّت مدنی، بایستی به دو بخش حقوق شبه جرم و حقوق حادثه[3]تقسیم گردد. قسمت اول بایستی از اعمال و رفتار عمدی و قسمت دوم از تصادفات بحث کند. قانون جدید بایستی مسئولیّت مدنی را از تصادفات جدا کند)) (Tunk ,1988, 464)

در حقوق کشور ما نیز آغاز مسئولیّت ناشی از این وسایل تابع قواعد سنتی اتلاف و تسبیب بود، اما همان اقتضائات زندگی ماشینی موجب گردید برای نخستین بار ((لایحه قانونی بیمه خسارات شخص ثالث از وسائط نقلیه موتوری)) مصوب 8/8/1331 و لایحه متمم آن مصوب 8/11/1331 مالک وسیله نقلیه که از بیمه مسئولیّت ناشی از آن خودداری می نمود را شخصاً مسئول جبران خسارات ناشی از وسیله نقلیه اعلام کند. پس از آن به موجب قانون بیمه اجباری مسئولیّت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی پیش روی شخص ثالث مصوب 26/9/1347 برای دارندگان وسایل موتوری زمینی مسئولیّت نوعی و بدون تغییر ایجاد گردد. بدین ترتیب سه شخص پیش روی زیان دیده ثالث مسئول بودند:‌

 الف) راننده مطابق قواعد مسئولیّت مدنی

ب) دارنده به موجب قانون بیمه اجباری

ج) بیمه گر صندوق تامین خسارت های بدنی به موجب قرارداد بیمه و قانون بیمه اجباری (جمشیدی، سال 1389، ص2)

علاوه بر قوانین مذکور بسیاری از احکام مسئولیّت مدنی ناشی از حوادث رانندگی را بایستی در قانون مجازات اسلامی جستجو نمود ( مواد 333 ،‌336 ، 337 ، 363 قانون مجازات اسلامی )‌هر چند که ماده 11 قانون مسئولیّت مدنی مصوب 7/2/1339 نیز جبران خسارات وارده از جانب کارمندان دولت و شهرداری و موسسات وابسته به آنها که به مناسبت انجام وظیفه عمداً یا در نتیجه بی احتیاطی خساراتی را به اشخاص وارد نمایند را مسئول جبران خسارت دانسته و یا اینکه خسارات وارد مربوط به اقدام آنها نبوده بلکه ناشی از نقص وسایل ادارات و موسسات مذبور باشد در این صورت جبران خسارت را به  عهده اداره یا موسسه مربوطه قرار داده اما این موضوع به صراحت تصریح به جبران خسارات حوادث رانندگی ندارد اما کارشناسان تصادفات از این ماده قانونی نیز در اظهار نظرها بهره گیری می نمودند اما با تصویب قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 به نظر مسئولیّت مدنی در حوادث رانندگی دچار تحول شده که تبصره 3 ماده 14 که تصریح به مسئولیّت سازمان های دخیل در حوادث رانندگی داشته و همچنین در ماده 26 نیز مسئولیّت عابر پیاده بعنوان کاربر آسیب پذیر، مدنظر قانونگذار قرار گرفته می باشد.

World Health Organization-1

Low Of Tort-2

Accident Law-3

تعداد صفحه : 150

قیمت : 14700 تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***

دسته‌ها: رشته مدیریت