:دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت sabzfile.com

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کلام اسلامی

عنوان : عوالم هستی و مسیر حرکت بشر در آن ها از منظر علامه طباطبایی و آیت الله شاه آبادی

دانشگاه  قم

دانشکده الهیات و معارف اسلامی

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی

عنوان:

عوالم هستی و مسیر حرکت بشر در آن ها از منظر علامه طباطبایی و آیت الله شاه آبادی

استاد راهنما:

 حجت الاسلام والمسلین دکتر دیرباز

استاد مشاور:

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شاهرخی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

این پایان نامه درصدد مطالعه نقشه عوالم هستی و نسبت آن ها با یکدیگر و همچنین نسبت بشر با عوالم و مسیر حرکت او در این مقیاس ، بر اساس آراء علامه طباطبایی و آیت الله شاه آبادی می باشد.

دو حوزه بشر شناسی و جهان شناسی میتوانند ارتباط وثیقی با هم داشته باشند که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده می باشد. در این مجال برآنیم که گامی ناچیز در راستای تطبیق این دو حوزه مهم مطالعاتی فلسفی-عرفانی برداریم.

در گام اول به مطالعه «عوالم» از منظر فلسفه و عرفان اسلامی و همچنین از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله شاه آبادی پرداخته شده می باشد. هر دو بزرگوار دسته بندی های مختلفی ازعوالم مطرح می­کنند، اما علامه طباطبایی بیشتر بر تقسیم بندی عوالم به ترتیب از بالا به پایین ، عوالم مجرد و مثال و مادی تأکید دارند. و آیت الله شاه آبادی بیشتر تقسیم بندی به ترتیب از بالا به پایین عوالمِ لاهوت و جبروت و ملکوت و ملک را مطرح می­فرمایند. هردو اندیشمند اسلامی عقیده دارند نسبت عوالم بالاتر به عوالم پایین تر نسبت علت به معلول می باشد.

در گام دوم و سوم وارد مطالعه مبسوط عالم عقول و عالم مثال و خواص آنها شده ایم زیرا که این دو عالم قدر مشترک مورد تفاهم اکثر فلاسفه و عرفای اسلامی می باشد و میتوان عوالم دیگری که ذکر میشود را در ذیل این دو عالم گنجاند. آیت الله شاه آبادی در این قسمت بحث جدی ندارند، اما علامه طباطبایی عقیده دارند عقول دارای کثرت طولی اند و تعداد آنها در این زنجیره طولی برای بشر غیرقابل شمارش می باشد و این کثرات طولی می باشد که مبدأ پیدایش عالم مثال و آفرینش می شوند. عالم مثال نیز فاقد ماده اما واجد بعضی آثار ماده می باشد و همین فرق موجودات مثالی با موجودات عالم مجردات می باشد.

گام آخر، تکمیل حل مسئله ی پایان نامه می باشد. یعنی ترسیم مسیر حرکت بشر بر اساس وجود ذومراتبی بشر، در مسیر عوالم هستی. علامه طباطبایی براساس قوس نزول و صعود بشر را از عالم مجردات دانسته که از عالم مثال گذشته و در عالم مادی ساکن شده و پس از این طی حرکت جوهری در قوس صعود همین عوالم را-در عین پیمودن عالم برزخ و قیامت -به سمت بالا می رود. اما آیت الله شاه آبادی پس از طرح قوس نزول،در ارتباط با قوس صعود قائل به طی کردن  زمین های هفتگانه وپس از آن،آسمان های (بواطن)هفتگانه می­باشند، که این حرکت تشکیکی یا اشتدادی می باشد.

مقدمه:

اظهار مسئله

اگر به موضوع فلسفه که همان چیستی و چگونگی وجود می باشد خوب دقت کنیم می توان به اهمیت جهان شناسی پی برد. چیستی وجود ارتباط تنگاتنگی با چیستی جهان پیرامون به عنوان نزدیک ترین موجود قابل شناخت فلسفی دارد. از طرفی بشر به عنوان اشرف مخلوقات در جهان هستی جایگاهی ویژه دارد.

«الحمدلله رب العالمین» پس از «بسم الله الرحمن الرحیم» این اولین آیه ازسوره حمد، اولین سوره قرآن کریم می باشد.[1] سوره ای هرروز حداقل 10 بار بر زبان هر نمازگزار بایستی جاری گردد.

حمد و سپاس مخصوص رب جهانیان می باشد[2] خداوند میخواهد خود را معرفی بفرماید از طریق ربوبیت عالمیان و ساکنان عوالم معرفی میفرماید. بسیار بایستی در این نکته دقت نمود.

امیرالمؤمنین خطاب به بشر میفرمایند:

«أتزعم أنک جرم صغیر  وفیک النطوی العالم الاکبر» آیا گمان میکنی تو چیزی کوچک هستی در حالیکه درون تو عالم بزرگتری قرارداده شده.[3]

چگونه میتوان پیش روی این آیه و روایت بی دغدغه ماند؟

مسئله این می باشد که ساکنان عوالم کیستند که خداوند ما را به این دریچه از توحید دعوت می ‌کند؟ آیا نمی گردید بفرماید: «موجودات» یا «مخلوقات» یا هرچیز دیگر؟

اینکه جهان شناسی را محدود کنیم به طبیعت شناسی امری ساده انگارانه می باشد. خداوند متعال در وصف متقین میفرماید: «الذین یؤمنون بالغیب»[4] یعنی کسانی که به غیب ایمان دارند. چگونه میتوان عالم و عالمیان را محدود به آن چیز که به چشم می آیند انگاشت در حالی که رب عالمیان سخن از غیب میگوید؟

از دیدگاه نگارنده اهمیت شناخت عوالم در این می باشد که بفهمیم خدای متعال چه جهانی آفریدهمی باشد و واقعیت هستی را بهتر درک کنیم. به جهان و هستی همانگونه بنگریم که هست.

از طرفی شک نداریم اشرف مخلوقات ، بشر می باشد. حال این بشر با آن جهان آیا ارتباط وجودی خاصی دارد؟

بایستی به این پرسش پاسخ مستند داد که آیا بشر شناسی اسلامی با جهان شناسی اسلامی ارتباط تنگاتنگی دارد؟ اگر دارد به چه صورت می باشد؟ آیا یکی پیش نیاز دیگری می باشد یا مکمل همدیگرند؟؟

این بشر ذوابعادی که تا قاب قوسین او ادنی پیش میرود در نقشه عوالم کجاست؟

در بحث نقشه عوالم و خواص عوالم فلاسفه بیشتر وارد گود شده اند و در بحث بشر و مراتب بشر، عرفا بحث های جدی تری از فلاسفه در پیش گرفته اند.[5]

این واقعیتی می باشد که با مراجعه به کتب فلاسفه و عرفا در نگاه اولیه بسیار مشخص می باشد.
جستجو در سایت :   


حال این بشر شناسی که بیشتر صبغه عرفانی دارد می تواند با جهان شناسی که بیشتر صبغه فلسفی دارد ارتباط نزدیک مستقر کند؟ یا ما نیاز به بازنویسی بشر شناسی و جهان شناسی اسلامی داریم؟

در این پژوهش به دنبال شناخت هرچندناقص میراث جهان شناسی و بشر شناسی خود از فلسفه و عرفان هستیم تا بتوانیم به این پرسش ها پاسخی مناسب ارائه کنیم.

اهمیت و ضرورت این پژوهش:

الف) آن چیز که مسلم می باشد ، فلاسفه و عرفا در لابلای موضوعات خود به بحث عوالم و مسیر حرکت بشر در آن ها پرداخته اند. اما به صورت جامع و مبسوط کمتر به ان توجه شده می باشد و یک  دلیل این کم توجهی میتواند عدم نیاز اعصار گذشته به این بحث باشد. اما امرزو با در نظر داشتن توسعه نفوذ داروینیسم حتی در میان دانشمندان علوم اسلامی جهان اسلام ، و همچنین تأثیر عمیق مدرنیسم بر پیش فرض های فلسفی دانشمندان ( ازجمله اینکه همه چیز با علم تجربی و ریاضی و علوم جدید قابل دستیابی می باشد حتی طی الارض) نیاز جدی به تولد نظریه مستقل و مبسوط در باب بواطن بشر و همچنین عوالم بالاتر هستی احساس میشود.

ب) حوزه مطالعاتی بشر شناسی علی رغم سابقه طولانی در علوم اسلامی در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه علما و اساتید حوزه و دانشگاه قرار گرفته می باشد.  و آن چیز که بیشتر در این پژوهش ها به چشم میخورد ، مطالعه «بشر شناسی» مستقل از «جهان شناسی» می باشد. از طرفی این مطالعه تفکیکی در هر دو حوزه ما را دچار شناخت ناقص می ‌کند زیرا که مراتب بالای بشر امری ذهنی نیست بلکه وجودی می باشد به همین دلیل بایستی جایگاه هستی شناختی مراتب و تأثیر و تأثر هر مرتبه ی انسانی از موجودات هم عرض خود مداقه گردد. و اگر این طور نباشد بشر را جامع نشناخته ایم.

فلذا خلأ تئوریک در حوزه مطالعات تطبیقی «بشر شناسی» و «جهان شناسی» ما را بر آن داشت در این مسیر گامی ناچیز برداریم.

هدف از این پژوهش:

مهمترین هدف این پژوهش آغاز راهی برای پی­ریزی مطالعات تطبیقی بین حوزه بشر شناسی و جهان شناسی بر اساس فلسفه و عرفان اسلامی می باشد.

از طرفی دستیابی به بعضی نقاط کلیدی بشر شناسی من جمله مسیر حرکت بشر در عوالم هستی هدف دیگر این پژوهش می باشد.

پرسش های پژوهش:

1- سوال اصلی پژوهش

سؤال اصلی پژوهش حاضر این می باشد که نقشه ی عوالم هستی چیست؟ و بشر به ما هو بشر در این عوالم چه جایگاهی دارد؟ و چه مسیری برای حرکت پیش روی اوست؟

2- سوال های فرعی پژوهش

الف) خواص هر عالَم چیست؟

ب) چگونگی ی ارتباط هر عالَم با عالَم بالاتر و پایین تر خود چگونه می باشد؟

ج) بشر دارای چه ابعاد و بطونی می باشد؟

د) چند نوع دسته بندی برای عوالم صورت گرفته می باشد؟

ه) قوس صعود و قوس نزول به چه صورت می باشد؟

فرضیات پژوهش:

فرضیه اصلی ما این می باشد که بشر صرفا دارای بعد مادی نمی باشد و بعد غیر مادی بشر دارای مراتبی می باشد که هر مرتبه را با مرتبه ی دیگر تفاوت می باشد. و باتوجه به وجود عوالم متعدد بشر در هر کدام ،چگونگی ی بروز  وظهوری خاص دارد.

اما اصلی ترین فرضیه رقیب ما ، همان نظریه ی «تکامل نوع انسانی »[1] چارلز داروین می باشد که بر آن اساس هم بعد غیرمادی بشر در مقیاس وسیعی رد میشود و هم قوس نزول از اساس منقضی.

روش پژوهش:

روش پژوهش در اثر حاضر ، روش کتابخانه ای می باشد که در سه مرحله ذیل سامان می یابد:

1) جمع آوری ، شمارش و دسته بندی و تنظیم نظرات بزرگان فلسفه و عرفان اسلامی در باب عوالم و مسیر حرکت بشر در آنها تا علامه طباطبایی و آیت الله شاه آبادی.

2) تبیین و تبیین موردها احصا شده

3) تکمیل و تتمیم موردها فوق

4) استنباط نظریات علامه طباطبایی و آیت الله شاه آبادی در این موضوع

مبانی و پیش فرض ها:

مراد از پیش فرض های پژوهش ، مبانی و اصولی می باشد که پژوهش حاضر بر آن ها مبتنی می باشد و اصطلاحا اصل موضوعه ی این پژوهش اند. که به تبیین ذیل می باشند:

1) عالَم های دیگری غیر از دنیا موجودند.

2) بشر جنبه های بالاتر از دنیا را داراست

3) جنبه های بالاتر بشر با عوالم بالا ارتباط دارند.

4) دنیا پست ترین عالَم و بدن پست ترین مرتبه ی وجودی بشر می باشد.

[1] دکتر محمود بهزاد- داروینیسم و تکامل- نشر جیبی- چاپ هفتم- 1353- ص 33

[1] قرآن کریم-سوره حمد

[2] ترجمه الهی قمشه ای

[3] ترجمه و تبیین نهج البلاغه- محمدتقی جعفری- ج5- ص 267

[4] سوره بقره آیه3

[5] هستی شناسی عرفانی-علی فضلی-ص 21

تعداد صفحه : 116

قیمت : 14700 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد: مقایسه تطبیقی ظن فقهی و اصولی و ظن اخلاقی از منظر حجیت

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***