:دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت sabzfile.com

عنوان : مطالعه و ارزیابی راهکارهای جلوگیری از نفوذ امواج ناشی از باد جنوب شرق به شمال غرب (باد سهیلی) به درون حوضچه بندر لنگه با بهره گیری از شبیه سازی عددی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد بندرعباس

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران M.SC

گرایش:سازه های هیدرولیکی

موضوع:

مطالعه و ارزیابی راهکارهای جلوگیری از نفوذ امواج ناشی از باد جنوب شرق به شمال غرب (باد سهیلی) به درون حوضچه بندر لنگه با بهره گیری از شبیه سازی عددی

استاد راهنما:

دکتر پیمان بدیعی

استاد مشاور:

دکتر صمد حمزه ئی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

فهرست مطالب:

چکیده………………………… 1

  1. فصل اول-کلیات پژوهش…………………………. 2

1-1-مقدمه………………………… 3

1-2- اظهار مسئله پژوهش…………………………. 3

1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش…………………………. 4

1-4- اهداف پژوهش…………………………. 4

1-5- روش پژوهش…………………………. 4

1-6- فصول پایان نامه………………………… 5

  1. فصل دوم-معرفی بندر لنگه………………………… 6

2-1-مقدمه………………………… 7

2-2- تاریخچه و سابقه بندرلنگه………………………… 7

2-3-آب و هوا……………………….. 9

2-4-ارتفاعات………………………… 10

2-5- انواع بادها در هرمزگان………………………… 11

2-6- طرح توسعه بندر لنگه………………………… 11

    جستجو در سایت :   

  1. فصل سوم-مروری بر تحقیقات انجام شده……………………….. 13
  2. فصل چهارم-چگونگی مدلسازی…………………………. 18

4-1-روش پژوهش…………………………. 19

4-2-معادلات حاکم در مدل نفوذ امواج………………………… 20

4-3- روش مدل سازی در نرم افزار……………………….. 22

4-4-معیار آرامش حوضچه………………………… 28

  1. فصل پنجم-نتایج مدلسازی…………………………. 29

5-1-مقدمه………………………… 30

5-2- گلموج مقابل بندر……………………….. 30

5-3- مطالعه نفوذ امواج به درون حوضچه بندر لنگه پس از طرح توسعه……….. 31

5-3-1- پلان جانمایی…………………………. 31

5-3-2- جهات مورد مطالعه………………………… 31

5-3-3- طراحی مدل………………………… 32

5-3-4- مشخصات داده‌‌های ورودی به مدل در جهات مختلف……… 34

5-3-5- نتایج شبیه‌سازی…………………………. 34

5-3-5-1- تعیین درصد ایام ناآرام………………… 34

5-3-5-2-نتیجه گیری وضعیت نفوذ امواج بندر پس از طرح توسعه………. 43

5-4- ارائه راه حل جهت تامین آرامش در تمام سطح حوضچه…………….. 45

5-4-1-گزینه های جانمایی جهت مقابله با امواج سهیلی…………………….. 45

5-4-1-1-گزینه اول………………………… 45

5-4-1-2-گزینه دوم………………………… 46

5-4-1-3-گزینه سوم………………………… 48

5-4-2- نتایج نفوذ امواج گزینه های پیشنهادی…………….. 49

5-4-2-1-گزینه اول………………………… 49

5-4-2-2-گزینه دوم………………………… 50

5-4-2-3-گزینه سوم………………………… 52

  1. فصل ششم-بحث و نتیجه گیری………………………. 55

6-1- نتیجه گیری…………………………. 56

6-2- پیشنهادات…………………………. 57

  1. منابع………………………… 58

چکیده:

بندر لنگه بدلیل موقعیت خاص جغرافیائی از گذشته های دور به عنوان یک ایستگاه ترانزیتی بار و مسافر فعالیت می نموده می باشد. این فعالیت طی سالهای گذشته باعث ارتقای انتظارات از آن گردیده ، بطوریکه برنامه‌ی توسعه‌ی آن به اجرا درآمده می باشد . آینده نگری در توسعه‌ی بندر، مدیریت آن را بر آن داشته تا پذیرش شناورهای بزرگتری را در طرح توسعه مد نظر داشته باشد، بطوریکه با اجرای اطاله موج شکن شرقی، مساحت حوضچه 28 هکتاری حاصله اجازه تردد شناورهای 7 تا 10 هزار تن را نیز در آینده نزدیک ممکن می سازد.در حال حاضر بهره برداری حجم زیاد شناورهای سنتی (لنج ها)  از حوضچه و عدم وجود فضای کافی جهت لنگراندازی آنها منجر به توقف شناور‌ها در تمام سطح حوضچه گردیده می باشد.در طرح توسعه بندر لنگه جانمایی خطوط پهلوگیری بنحوی می باشد که در حوضچه 99 درصد مواقع دارای آرامش(ارتفاع امواج پای اسکله کمتر از 30 سانتی متر) می باشند. اما در 1 درصد مابقی مواقع امواجی مانند امواج سهیلی ( امواج 180 درجه) که درصد وقوع بسیار پایینی دارند، در تمام سطح بندر شرایط آرامش لازم جهت لنگراندازی لنج ها وجود ندارد و پهلوگیری شناورها را مختل می سازند. هدف این پژوهش ارایه راه حل به مقصود ایجاد شرایط بهره برداری مناسب در تمامی مواقع سال می باشد. جهت  مطالعه نفوذ امواج در داخل حوضچه و مطالعه اندازه ارامش آن از مدل BW از بسته نرم افزاری Mike21 بهره گیری شده می باشد. با در نظر داشتن آیین نامه ژاپن که برای این بندر درصدمجاز ارتفاع امواج بیش از 3/0 متر را در خطوط پهلوگیری (پای اسکله ها) به 5/2 متر درصد معادل 9 روز در سال محدود می کند، با اندازه نا آرامی حدود 1 درصد حوضچه، شرایط بهره برداری مقصود در برابر امواج‌ سهیلی از جهت 180 درجه وعلی رغم درصد وقوع پائین این امواج، حدود 3 تا 4 بار طوفان در سال تامین شرایط آرامش در تمام سطح حوضچه که لنج با مشکل مواجهه می باشد.در این پژوهش پس از مطالعه شرایط اقلیمی و آب و هوایی بندر لنگه،گزینه های مختلف جهت ایجاد آرامش در طول سال با شبیه سازی ارائه و با انجام مطالعه های فنی و اجرایی گزینه مناسب پیشنهاد گردیده می باشد.

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1- مقدمه

استان هرمزگان با وسعت حدود  شصت و هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج  کیلومتر مربع، این استان از شمال و شمال شرقی با استان  کرمان ، از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان ، از جنوب شرقی با سیستان و بلوچستان و از غرب با استان‌های فارس و بوشهر همسایه می باشد.

شهرستان بندر لنگه واقع در استان هرمزگان یکی از قدیمی ترین بنادر ایران بوده   که مرکز آن واقع در 54 درجه و 54 دقیقه طول شرقی و26درجه و 23 دقیقه عرض شمالی قرار دارد. از سمت جنوبی با بستر نیلگون خلیج  فارس هم مرز می باشد.

خاطر نشان می گردد این شهر در تبادل تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس از زمانهای قدیم مشغول تجارت بوده و تأثیر به سزایی در اقتصاد منطقه دارد.

از آنجایی که اداره بنادر و دریانوردی با قدمت طولانی بعنوان یکی از مراکز اقتصادی شهر مورد توجه  میباشد پس لازم می باشد طرحهای توسعه ای آن مورد توجه  قرار گیرد.

2-1- اظهار مسئله پژوهش

طرح توسعه بندر لنگه اخیرا توسط سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجرا می باشد، بنحوی که دو حوضچه مجزا ، یکپارچه گردیده و معضلات نفوذ امواج قدیم حوضچه حتی المکان برطرف گردیده می باشد. اما از آنجایی که بدلیل وجود دهانه ورودی بندر  نمی توان حوضچه را برای تمام جهات  محفوظ نگه داشت این حوضچه در برابر امواج ناشی از باد سهیلی (امواجی که در مجاورت بندر از سمت جنوب به شمال انتشار دارند) با مشکلاتی مواجه می باشد. در این پژوهش کوشش بر آن می باشد تا اندازه اهمیت این مشکل و راهکارهای مقابله با آن مورد ارزیابی قرار  گیرد.

3-1- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

نفوذ امواج در بعضی از مواقع  محدود سال  به درون حوضچه بندر سبب ایجاد تلاطم شده و بهره برداری از بندر و عملیات پهلو گیری و تخلیه و بارگیری را  برای بعضی شناورها مختل می­سازد. در پژوهش حاضر راهکارهای مقابله با نفوذ امواج ناشی از باد سهیلی به داخل حوضچه بندر لنگه مطرح و مورد ارزیابی و مقایسه قرار میگیرد.

4-1- اهداف پژوهش

در این پژوهش راهکارهایی جهت جلوگیری از نفوذ طوفان سهیلی به درون حوضچه مطالعه و ارائه می گردد که از نتایج آن در تکمیل  طرح توسعه بندر می توان بهره گیری نمود. همچنین از نتایج  انجام این پروژه اداره بندر لنگه و سازمان بنادر و دریانوردی می توانند جهت بهبود سرویس دهی حوضچه بندر به شناوران بهره بردار بهره گیری نمایند.همچنین بعضی از بنادر جنوبی کشور بویژه استان هرمزگان با این مشکل روبرو و نتایج این پایان نامه میتواند برای آن بنادر مفید باشد.

5-1- روش پژوهش

1- آغاز تمام داده های موج و باد در منطقه گردآوری می گردد. اطلاعات باد مستخرج از داده های سازمان هواشناسی و اطلاعات موج حاصل از مطالعات انجام شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی می­باشد. با مطالعه و پردازش اطلاعات موجود خصوصیات اقلیم موج در محدوده بندر لنگه استخراج میگردد.

که در این پژوهش گلموج دهانه بندر از مطالعات مهندسین مشاور دراداره بنادر  بندر لنگه و همچنین مطالعات مانیتورینگ(شبیه سازی امواج دریای عمان و خلیج فارس) استان هرمزگان اخذ گردیده می باشد.بدین ترتیب که بر روی محدوده مدل خلیج فارس و دریای عمان باد اعمال گردیده و امواج تولید شده اند.

2- گزینه های محتمل برای مقابله با نفوذ امواج ناشی از باد سهیلی به درون حوضچه بندر مطالعه و ارائه خواهد گردید.

3- با بهره گیری از شبیه سازی ریاضی نفوذ امواج به کمک نرم افزار Mike 21-BW ارتفاع و اندازه  وقوع امواج نفوذ یافته به درون حوضچه پیش روی اسکله ها محاسبه میگردد.

4- گزینه های محتمل در بند 2 از منظر کارآیی آنها در مسائل اجرایی و فنی  مورد مقایسه و  ارزیابی قرار خواهد گرفت.

6-1- فصول پایان نامه

این پایان نامه شامل فصول زیر می باشد:

فصل اول : کلیات پژوهش

در این فصل پس از اظهار مقدمه، مسئله مورد بحث پژوهش طرح می گردد و اهمیت و ضرورت انجام پژوهش اظهار می گردد. سپس اهداف نهایی و روش های اجرایی جهت حصول این اهداف مورد بحث قرار می گیرد.

فصل دوم : معرفی بندر لنگه

در این فصل مشخصات بندر لنگه اظهار می گردد و مختصری از تاریخچه، شرایط محیطی و طرح توسعه بندر آورده شده می باشد.

فصل سوم : مرور ادبیات فنی

در این فصل به مرور سوابق  تحقیقاتی مرتبط قبلی پرداخته شده می باشد.

فصل چهارم: روش مدلسازی

در این فصل آغاز به مبانی نظری پرداخته و معادلات حاکم برمسئله آورده شده می باشد، سپس مدل ریاضی مورد بهره گیری معرفی و چگونگی بکارگیری آن اظهار می گردد. همچنین معیارهای آرامش حوضچه بندر گفته شده می باشد.

فصل پنجم : نتایج مدلسازی

در این فصل نتایج حاصل از مدل سازی ارائه و مطالعه گردیده می باشد.

فصل ششم: بحث و نتیجه گیری

در فصل انتهایی نتیجه گیری از نتایج پایان نامه ارائه می گردد و پیشنهاداتی درجهت ارتقای این پژوهش آورده شده می باشد.

تعداد صفحه : 74

قیمت : 14700 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد: بررسی ساختمان دانشگاه علمی کاربردی شهرکرد با دیدگاه پدافند غیرعامل جهت عملکرد مناسب در زلزله

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***

دسته‌ها: عمران